Ile mięsa sprowadza Wspólnota
Mięso drobiowe jest najważniejszym sektorem importu, z 985,38 tysiącami ton importowanych w 2023 r. Unia Europejska jest również jednym z największych producentów mięsa drobiowego na świecie i eksporterem netto przetworów drobiowych z roczną produkcją wynoszącą około 13,4 miliona ton. Wspólnota importuje produkty drobiowe o wysokiej wartości, w tym mięso z piersi kurczaka i przetwory z drobiu, które preferują europejscy konsumenci, głównie z Brazylii, Tajlandii i Ukrainy , gdzie koszty produkcji są znacznie niższe. Drugim najczęściej importowanym mięsem do krajów członkowskich jest wołowina, z 375,19 tysiącami ton importowanej wołowiny i cielęciny w 2023 roku.
Czy mięso importowane z krajów trzecich spełnia unijne standardy ?
Pod względem masy, pierwszym partnerem handlowym jest Wielka Brytania , która odpowiada za 28,3% wołowiny, zaraz za nią plasują się kraje Ameryki Południowej, które razem odpowiadają za 57,1% importu wołowiny do UE: Brazylia (26,4%), Argentyna (16,9%) i Urugwaj (13,8%). Same Brazylia i Argentyna odpowiadają za prawie 44% wartości importowanej wołowiny, a Wielka Brytania jest trzecim najważniejszym partnerem handlowym, a następnie Urugwaj, USA i Australia . Podobnie jak w przypadku drobiu, do UE importuje się głównie kawałki o wysokiej wartości, co oznacza, że konkurencja ze strony krajów trzecich ma jeszcze większy wpływ ekonomiczny na producentów z UE . Ale czy całe to importowane mięso z krajów trzecich spełnia europejskie normy dobrostanu zwierząt ?
UE negocjuje dwustronne umowy o wolnym handlu z tymi krajami, aby ułatwić handel. W tych negocjacjach Bruksela próbowała uwzględnić przepisy dotyczące takich kwestii, jak dobrostan zwierząt. Jednak przepisy te często wymagają współpracy między stronami, co oznacza, że nie są wiążącymi zasadami. Jeśli chodzi o dobrostan zwierząt, import z krajów trzecich podlega ich krajowym przepisom, a w wielu państwach, z których sprowadzane jest mięso, przepisy są ograniczone.
Rola WTO
Dobrostan zwierząt jest obecnie uznawany w przepisach Światowej Organizacji Handlu (WTO), ale jest skomplikowany. Teoretycznie kraje UE o wysokich standardach dobrostanu zwierząt powinny nakładać takie same standardy na produkty importowane. Jednak chociaż członek WTO może zakazać wątpliwych praktyk rolniczych na swoim terytorium, nie może ograniczyć importu produktów pochodzących z tych praktyk do innych krajów. Dlatego nie ma gwarancji, że mięso lub żywe zwierzęta importowane z krajów trzecich będą spełniać te same standardy nałożone na producentów z Unii.
W ostatnich latach WTO podjęła jednak ważne decyzje, które są potencjalnie bardziej pozytywne dla dobrostanu zwierząt i środowiska. Na przykład w przypadku mięsa drobiowego przepisy dotyczące ochrony zwierząt w momencie ich uśmiercania muszą być wdrażane przez państwo trzecie w „równoważny sposób”. W sektorze jaj Komisja stara się podkreślać zakaz stosowania przez UE konwencjonalnych klatek bateryjnych w umowach handlowych, który wszedł w życie w 2012 r. Na tym tle rolnicy, spółdzielnie i organizacje z UE promują wysokie standardy dobrostanu zwierząt na poziomie globalnym. Współpracują z nabywcami z Europy, aby zachęcić partnerów handlowych do przestrzegania wyższych standardów zdrowia i dobrostanu.
Przepisy dotyczące importu mięsa
Kraje spoza UE zainteresowane eksportem mięsa do UE muszą przestrzegać określonych wytycznych, aby zapewnić, że ich eksport spełnia wysokie standardy higieny, bezpieczeństwa konsumenta i zdrowia zwierząt. Na przykład, żeby sprowadzić mięso potrzebny jest certyfikat weterynaryjny, a Komisja Europejska musi uznać właściwy organ kraju spoza Wspólnoty. To uznanie zapewnia, że kraj eksportujący może spełniać te same standardy, co państwa członkowskie. UE kładzie nacisk na zarządzanie jakością i kontrolę procesów w całym łańcuchu żywnościowym, od pola do stołu. Przejrzystość w zakresie zdrowia zwierząt, bezpieczeństwa żywności, norm środowiskowych i dobrostanu zwierząt ma kluczowe znaczenie. Krajowy, właściwy organ weterynaryjny musi prowadzić wszystkie dwustronne negocjacje i dialogi dotyczące importu mięsa.
Pomysł nałożenia takich samych norm dobrostanu zwierząt na produkty importowane, jak te stosowane w UE, jest przedmiotem trwającej dyskusji . Komisja Europejska została poproszona o ocenę podstaw i wykonalności prawnej stosowania norm UE dotyczących zdrowia i środowiska , w tym dobrostanu zwierząt, do importowanych produktów rolnych i spożywczych. Stosowanie norm europejskich dotyczących dobrostanu zwierząt do importowanych produktów zwierzęcych konsekwentnie oferowałoby konsumentom rodzaj produktów, z którymi czują się bardziej etycznie komfortowo. Zapewniłoby to, że europejska konsumpcja nie będzie napędzać nieludzkich i niezrównoważonych modeli produkcji poza jej granicami.
Ważne jest jednak, aby zauważyć, że importowane produkty zwierzęce obecnie wymykają się większości unijnych przepisów dotyczących dobrostanu zwierząt. Przegląd europejskiego prawodawstwa dotyczącego dobrostanu zwierząt powinien był zająć się tymi argumentami, a nowe wymogi dotyczące dobrostanu zwierząt powinny być dla UE okazją do przewodzenia globalnej transformacji w kierunku zrównoważonych systemów żywnościowych. Obejmuje to rozważenie zakazu stosowania klatek, zagęszczenia obsady i przydziału przestrzeni, okaleczeń, uboju piskląt płci męskiej. Jednak wszelkie zmiany musiałyby być zgodne z przepisami WTO. To złożona kwestia, równoważąca interesy konsumentów, producentów i zwierząt, a także obszar aktywnej debaty politycznej.
https://meatthefacts.eu/home/activity/campaign-updates/does-imported-meat-from-third-countries-in-europe-respect-animal-welfare/